پژوهشگران نوجوان

آموزش روشهای پژوهش و نحوه مقاله نوشتن

پژوهشگران نوجوان

آموزش روشهای پژوهش و نحوه مقاله نوشتن

مشخصات بلاگ

پژوهش چشمه زلال دانایی است.

بایگانی

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

مقاله مرتبط با این موضوع

بلایی میبدی، فاطمه؛ حسنی، مهدی؛ مهدی نژاد، محسن؛ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و عوامل مرتبط با آن در دختران نوجوان شهر کرمان در سال 1394، مجله بهداشت و توسعه، سال ششم، شماره2، تابستان 1396

موجود در لینک زیر:

http://jhad.kmu.ac.ir/article-1-293-fa.pdf

پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت

سوالات این پرسشنامه در لینک زیر وجود دارد:

http://ravanshenasi.rangirangi.com/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C.htm


در این پرسشنامه سبک زندگی نوجوانان در قالب 6عامل مورد بررسی قرار گرفته است که شامل موارد زیر است:

تغذیه

فعالیت جسمی

مسئولیت پذیری در برابر سلامت

مدیریت استرس

روابط بین فردی

رشد معنوی و خودشکوفایی



  • محسن رجبی

محمدرضا سرشار (نویسنده کتاب)- فکر نوشتن از سرزمین نور از سال 1359 در ذهن من افتاد. اولین موجبش این بود که می‌‌دیدم هیچ کتاب داستانی ارزشمندی در مورد زندگی پیامبر(ص) برای نوجوانان ما منتشر نشده است


دوم اینکه میدانستم که اگر چنین کاری صورت بگیرد، در نگاه نوجوانان خواننده‌ی این اثر به پیامبر و احساس آنان نسبت به دین‌‌شان، یک تحول اساسی مثبت به وجود خواهد آمد. ضمن آنکه زندگی پیامبر ما آنقدر پر حادثه و پرکشش است که جدا از جنبه‌ی الهی و دینی آن، به خودی خود، می‌‌تواند موضوع یک داستان بسیار جذاب و پرهیجان باشد. به شرط آنکه این موضوع، در دست یک نویسنده، به معنی درست کلمه، قرار بگیرد. و البته، طمعِ بردن ثواب و اجرا آخرتی نیز، در این کار بی‌‌تاثیر نبود.


بار اولی که نوشتن این مجموعه را شروع کردم، سال 1359 یا 1360 بود. دو مجلد آن را هم نوشتم و برای انتشار به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دادم. این دو مجلد، برای چاپ در آنجا به تصویب رسیدند. اما وقتی خوب فکر کردم، دیدم برای ادامه‌ی کار و نوشتن مجلدهای بعدی آن نیاز به فرصت و مطالعات بیشتری دارم. بنابراین، با آنکه صرف‌‌نظر کردن از پیشنهاد بسیار وسوسه‌‌انگیز چاپ آن دو مجلد تصویب شده در کانون،‌‌ برایم چندان هم آسان نبود، به حرمت نام پیامبر (ص) و اهمیت موضوع، هر طور که بود بر این وسوسه غالب شدم و از کانون خواستم که دست نگه دارد و آن دو مجلد را چاپ نکند.


اما متاسفانه تا سال 1366، توفیق ادامه‌ی کار را پیدا نکردم. در این سال، ترکیبی از همان دو مجلد نوشته شده در سال 1359 یا 1360 را با نثر و ساختمانی جدید در یک مجلد، به نام «یثرب، شهر یادها و یادگارها» نوشتم؛ که در سال 1367 منتشر شد. اما باز هم گرفتاری‌‌های شغلی و زندگی، ترس از دشواری‌‌ها و اهمیت کار، باعث شد که نتوانم مجلدهای بعدی این مجموعه را آماده و منتشر کنم. تا آنکه در سال 1372 بعد از صحبتی که با دوستم آقای محمد میرکیانی، در مورد تهیه یک برنامه‌ی نمایشی رادیویی راجع به زندگی پیامبر(ص) کردیم، دنباله کار را گرفتم. حاصل این قول و قرار، نوشتن 77 برنامه‌ی نیم ساعته‌ی روایتِ نمایش رادیویی در این مورد، زیر عنوان «از سرزمین نور» بود. که همین‌‌ها هم تبدیل به چهارده مجلد کتاب‌‌های «از سرزمین نور» شد.


البته، این مجموعه را من اول به صورت کتاب و به نیت چاپ شدن می‌‌نوشتم، و بعد آن را به صورت یک متن رادیویی تنظیم می‌‌کردم. همچنین این کار، کاملا پیوسته نوشته نشد. یعنی وقتی 44 برنامه رادیویی (دوازده مجلد از این مجموعه) نوشته شد، تا مدتی نتوانستم کار را ادامه دهم. (تقریبا یک سالی فاصله افتاد) بعد هم که 33 برنامه دیگر را نوشتم، که دو مجلد آخری این مجموعه شد، باز کار متوقف ماند و این برمی‌‌گردد به سال 1375. یکی از انتقادهایی که به من [در مورد مجموعه‌ی از سرزمین نور] وارد شد، انتقاد رهبر معظم انقلاب به نثر کتاب بود. ایشان فرموده بودند نثر کتاب، نثر خوبی است اما برای گروه سنی کودک و نوجوان، نثر فاخری است. بعد از آن دیگر اصلا نتوانستم کار را ادامه دهم تا امروز. یعنی داستان، در سال پنجم بعثت متوقف مانده است و توفیق ادامه‌ی آن را پیدا نکرده‌ام. حتی به رادیو هم گفتم که کسی دیگر را به جای من پیدا کنند تا لااقل برنامه‌ی رادیویی آن تعطیل نشود. آنها بعد از مدتها چانه زدن و ابراز نگرانی، سرانجام با دلخوری تن به این کار دادند. به طوری که الان یک سالی است برنامه رادیویی آن، به قلم یکی دیگر از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان منتشر می‌‌شود. روزی که کار را متوقف کردم به دو دلیل بود؛ اول، انجام یک کار لازم شخصی، که سالها به دلیل‌‌های مختلف آن را به عقب انداخته بودم و دیگر داشت دیر می‌‌شد. دوم، احساس خستگی و نیاز به استراحت؛ به خصوص که مایل بودم فشار رادیو پشت سرم نباشد که مجبور باشم در یک زمان معین، کار را تمام کنم.

امروز آن کار شخصی انجام شده است. در حالی که می‌‌بینم اگر در آن زمان انجام نمی‌‌شد شاید نه تنها دیر نمی‌‌شد، بلکه امسال شرایط بسیار مناسب‌‌تری برای انجام کار فراهم است. یعنی به عبارت دیگر، من با دست خودم باعث از دست رفتن یک شرایط بهتر برای خودم شده‌‌ام. در مورد دوم هم، شاید آن خستگی برطرف شده باشد، اما دیگر آن وقت‌‌های باز و گسترده و پیوسته، و آن شرایط مناسب گذشته، برای ادامه کار فراهم نیست و شاید تا چند سال دیگر هم فراهم نشود این است که کارم شده است حسرت خوردن بر توفیق از دست رفته و دعا برای به دست آمدن آن توفیق. گاهی هم ته دلم نگران می‌‌شوم که نکند ناسپاسی کرده‌‌ام، که آن توفیق از من گرفته شده است. و از خداوند طلب بخشش می‌‌کنم.


من فکر می‌‌‌‌کنم توجه به کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» نه به خاطر خود اثر بوده و نه به خاطر نویسنده اثر، بلکه صاحب اثر یعنی وجود پیامبر(ص) باعث شده در این سال به این کتاب توجه شود.... برنامه رادیویی «از سرزمین نور» که براساس این کتاب تهیه می‌‌شد به طور مستقیم با استقبال مردم روبه‌‌رو می‌‌شد. مردم تماس می‌‌گرفتند و می‌‌گفتند که آدم‌‌ها و حوادث داستان را در هنگام روایت داستان می‌‌بینند. و این باعث شده بود مخاطبان با این برنامه و این اثر ارتباط برقرار کنند. وقتی تماس‌‌های مردم را می‌‌شنیدم حس می‌‌کردم آرزوی من برآورده شده است. دغدغه‌ی نوشتن راجع به رسول اکرم (ص) اولین بار در سال 1358 در من به وجود آمد. چندین علت هم داشت، که مهمترین آنها رمانی بود که من در دوره‌ی نوجوانی درباره‌ی زندگی رسول اکرم(ص) خوانده بودم. البته این کتاب به لحاظ سندیت چندان مورد قبول علمای شیعه نبوده؛ ولی به این دلیل که خیلی به شخصیت پیامبر نزدیک شده بود، روی من اثر گذاشت.


نتیجه‌ی این مطالعه، احساس قرابت و عشق عمیق‌‌تر به پیامبر اکرم (ص) بود. بعدها هر داستانی را تجزیه و تحلیل کردم. دیدم هیچ کتابی به آن معنی نتوانسته زندگی ایشان را به نحو مطلوبی برای گروه سنی کودک و نوجوان بکشد. همان موقع با خودم قرار گذاشتم روزی که به اشرافی کافی در داستا‌‌ن‌‌نویسی رسیدم، اهتمامم را در مورد معرفی پیامبر اکرم(ص) در قالب داستان به خرج دهم. یکی از انتقادهایی که به من [در مورد مجموعه‌ی از سرزمین نور] وارد شد، انتقاد رهبر معظم انقلاب به نثر کتاب بود. ایشان فرموده بودند نثر کتاب، نثر خوبی است اما برای گروه سنی کودک و نوجوان، نثر فاخری است. حتی برخی مربیان کانون پرورش فکری بعد از چاپ کتاب در نامه‌‌‌‌ای این انتقاد را به من کردند. من هم سعی کردم در بازنویسی‌‌های بعدی نثر کتاب را اصلاح کنم و کمی آن را ساده‌‌‌‌تر کنم.


لحن در داستان، مثل موزیک متن در فیلم و تقریبا موسیقی در ترانه است. همچنین، لحن یکی از عناصر مهم در فضاسازی داستان، به خصوص داستان‌‌های تاریخی و غیر این زمانی است. لحن می‌‌تواند به سرعت در نوع داستان شاعرانه، جدی، طنزآمیز و... را هم به خواننده معرفی کند. من در مجموعه پانزده جلدی «از سرزمین نور» به این عنصر مهم داستانی تاکید و توجه داشته‌‌ام. اگر دقت کنید می‌‌بینید که ضرباهنگ جملات و عبارات، حتی به تناسب نوع صحنه و حالات قهرمانان اصلی تغییر می‌‌کند؛ و تابعی از آنها و در خدمت القای هر چه بیشترشان است.

  • محسن رجبی

  • محسن رجبی

پژوهشگران بزرگ آینده

بااهدای سلام و احترام

ضمن تبریک فراوان برای تصویب موضوعات علمی-پژوهشی مقاله شماره یک  توجه شما را به موارد زیر جلب می نماییم:

الف) اکنون نوبت آن است که آموخته های خود در مورد قسمت مقدمه و بیان مسأله را پیاده سازی کنید. اکنون شما به آن سطح رسیده اید که بتوانید مقدمه مقالات علمی-پژوهشی و دانشگاهی را ارزیابی و به عبارت دقیق تر داوری کنید. یعنی ببینید شاخص های یک مقدمه خوب در کدام تحقیق بهتر رعایت شده است.

ب) یه مقاله نویس خوب، یک مقاله خوان خوب است. 5 مقاله ای که برای مقاله خود جستجو کرده اید را دانلود نموده و برای راحتی کار می توانید آنها را پرینت بگیرید.

پ) هرروز یکی از مقالات دانلود شده را داوری کنید. اینکار زمان بسیار اندکی از شما می گیرد ولی تاثیر فراوانی در مقاله نویسی شما دارد. والدین محترم در این بخش- یعنی پیدا کردن مقالات خوب و مرتبط- می توانند به شما کمک نمایند.

ت) برای داوری بخش مقدمه مقالات انتخابی،ببینید آیا نکاتی که آموخته اید در بخش مقدمه و بیان مسأله رعایت شده است؟ حتی می توانید مطابق جدول پیشنهادی زیر به مقدمه هر5 مقاله امتیاز بدهید و بهترین مقاله را انتخاب کنید:


دریافت
دانلود فایل داوری مقالات

حجم: 261 کیلوبایت

            

ث) گفتیم مقدمه به زبان ساده یعنی محقق می گوید که چرا اینکار (پژوهش) را انجام داده است و یکی از دلایل بسیار مهم ریجکت مقاله،ضعف مقدمه و بیان مسأله است.  برای نوشتن مقدمه مقاله خود می توانید هم اکنون دست به کار شوید و از الگوی زیر بهره بگیرید:

جملات اولیه به بیان مشکل یا سوال تحقیق و ذکر اهمیت کار علمی جهت رفع مشکل یا پاسخگویی به سوالی بپردازد.

پاراگراف دوم به بعد به مرور منابع تحقیقات کاملا مرتبط (سوابق قبلی انجام این آزمایش توسط دیگر تحقیقات و...) اختصاص یابد.منظور رفرنس مورد به مورد و ذکر اسامی محققان نیست بلکه کافیست بگویید:

بسیاری از منابع پیشین،اینگونه هستند  ...

وسپس داخل پرانتز مثلا چند رفرنس ارائه گردد(مدل حرفه ای تر مرور سوابق تحقیق که در آینده بیشتر توضیح می دهیم)

سپس به ذکر "خلاء"یا "گپ"اطلاعاتی و فرق تفاوت های کار حاضر و کارهای قبلی (نوآوری)پرداخته شود.

آخرین پاراگراف دقیقتر از اول مقدمه به ذکر هدف تحقیق اختصاص یابد(یعنی اگر کسی حوصله ی مطالعه تمام مقاله را نداشت،با مطالعه پاراگراف آخر مقدمه از تحقیق سر در بیاورد

-یک کلید واژه ی بسیار مهم و جالب در این قسمت استفاده از عبارت زیر است:

تاکنون در این موضوع  خاص،پژوهشی صورت نگرفته است ...

فراموش نکنید در مقدمه،،هرگز "نتایج" کار نباید ذکر گردد!!

ج) دوستانی که موفق به تهیه وبلاگ پژوهشی شده اند،می توانند با مراجعه به قسمت مدیریت وبلاگ خود (نوار سمت راست) و به کمک دکمه انتشار مطلب جدید، موضوع و کلمات کلیدی و  سپس مقدمه خود را نگارش کنند.( البته گفتیم باید فعلا جای قسمت چکیده را خالی بگذارید چون هنوز تحقیق تمام نشده است که بتوان چکیده ای از آن نوشت!)

البته اگر دوست داشتید تا تکمیل مقاله، می توانید برای مقاله خود در وبلاگ پژوهشی از یک رمز ساده (مثلا 110)  استفاده کنید.

چ) تذکر مهم: دوستانی که وبلاگ پژوهشی  دارند، حتما در قسمت تنظیمات وبلاگ خود، قسمت نظرات (نظردهی)  را طوری تنظیم کنند که نمایش نظرات بدون تایید آنها ممکن نباشد.


با تشکر از راهنمایی استاد مزینی که این فرم ارزیابی را تهیه کرده اند
  • محسن رجبی

فایل word کاربرگ عملی تحقیق

دریافت
حجم: 23.6 کیلوبایت
توضیحات: کاربرگ عملی تحقیق

  • محسن رجبی

هدفهای پژوهش:

هدف تحقیق یک نقطه نظر نهایی است که پژوهشگر به دنبال دست یافتن به آن است و دستیابی به ان ابهام اولیه ای که باعث طرح مسأله شده را این بین می برد. برای دستیابی به هدف یا هدفهای هر پژوهش، سوالهایی طرح می شود سپس این سوالها(اهداف جزئی) در قالب فرضیه در می آید. هدف کلّی پژوهش همان موضوع پژوهش است که بصورت جمله مثبت نوشته می شود.

هدف ها----- سوالها-----------فرضیه ها

سوالهای پژوهش:

پژوهش تلاش برای دادن پاسخی است به یک یا چند سوال علمی، هر چه سوالها دقیق تر و روشن تر مطرح بشوند، دستیابی به پاسخ آسانتر است. سوالهای پژوهش ارتباط مستقیم با موضوع پژوهش دارند و ابعاد مختلف آن را می سنجند. به سوالات پژوهش اهداف جزئی نیز گفته می شود.

مثال:

موضوع: اثرات ورزش بر سلامتی انسان

هدف کلّی: آشنایی با تأثیرات ورزش بر سلامتی جسم و روح انسان

اهداف جزئی: 

1- آشنایی با اثرات ورزش بر دستگاه های بدن به ویژه دستگاه گردش خون و تنفس

2- شناخت تأثیرات ورزش در تمرکز انسان

3- شناخت تأثیر ورزش بر میزان اعتماد به نفس

سوالات پژوهش

1- ورزش چه اثراتی روی دستگاه های بدن به ویژه دستگاه گردش خون و تنفس دارد؟

2- ورزش چه تأثیری در تمرکز انسان دارد؟

3- ورزش چه اثری بر میزان اعتماد به نفس در انسان دارد؟

فرضیه های پژوهش

1- ورزش سبب بهبود کار دستگاه های بدن به ویژه گردش خون و تنفس می شود

2- ورزش سبب افزایش تمرکز در انسان می شود

3- ورزش سبب افزایش میزان اعتماد به نفس در انسان می شود

  • محسن رجبی

پژوهشگر همواره در حال اندیشیدن است. او در فرایند اندیشیدن با موقعیتهایی مواجه می شود که دارای ابهام است. این موقعیت مبهم به صورت مسأله ای در ذهن پژوهشگر شکل گرفته و پاسخ می طلبد(اسحاقیان،1390: 10). 

کار پژوهش از همین نقطه آغاز می شود. به موقعیتهای زیر توجه کنید:

موقعیت اول: پژوهشگری پس از مطالعه 35درصد افت تحصیلی در دوره متوسطه اول و دقت در آمار خسارت وارد شده در این زمینه، با این موقعیت مبهم مواجه شد که چرا باید 35درصد از این دانش آموزان مردود شوند. او مسأله مطرح شده در ذهن خود را به صورت این موضوع مطرح می کند: 

«بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی در دوره متوسطه اول استان بوشهر»

موقعیت دوم: پژوهشگری با مطالعه زندگی نامه حضرت علی ع با این موقعیت مبهم مواجه شد که علتهای اجتماعی درگیری حضرت علی ع در جنگ جمل چه بوده است؟ او این موقعیت را در قالب موضوع زیر بیان کرد:

«بررسی عوامل اجتماعی موثر بر وقوع جتگ جمل در زمان خلافت حضرت علی ع»

موقعیت سوم: پزشکی در مطالعات خود با این مسأله مواجه شده است که بیماران مبتلا به میگرن از سردرد رنج می برند. او در جستجوهای خود مشاهده کرده است که بعضی از غذاها احتمالاً می توانند در کاهش درد ناشی از بیماری میگردن موثر واقع شوند. وی موضوع پژوهش خود را به شکل زیر بیان می کند:

«بررسی تأثیر رژیم غذایی خاص بر جلوگیری از بروز سردردهای ناشی از میگرن»


منبع: اسحاقیان، مهدی؛ می خواهم پژوهشگر شوم، اصفهان، هشت بهشت، 1390

  • محسن رجبی

دانش آموزان عزیز برای انجام تکلیف کلاسی، می توانند فرم فیش تحقیق را از این قسمت دانلود نمایند. با تشکر

دریافت

  • محسن رجبی

1: برای درج منبع به ترتیب زیر عمل شود

References →Insert Citation →Add new source


در صفحه باز شده نوع منبع(کتاب(book)، مقاله(article)، وب سایت(web site) و ...) را از طریق گزینه type of source انتخاب نموده،  زبان منبع(language) را نیز انتخاب می نماییم. سپس فیلدهای مورد نظر را تکمیل می کنیم.


نکات:

الف) در منابع کتابی، درج شماره صفحه پس از منبع نگاری با کلیک روی منبع و انتخاب گزینه edit citation انجام گردد

ب) در منابع اینترنتی، درج لینک دقیق صفحه اینترنتی ضروری است.

 

2- اطلاعات تمامی منابع اینترنتی(veb site  بر این اساس وارد شود

نویسنده: شخص حقیقی (Author) یا حقوقی (Corporate Author) در صورت وجود بیان شود.

عنوان صفحه وب: غالبا در نوار آبی رنگ بالای پنجره (در مرورگری نظیر Internet Explorer) نمایش داده می‏شود

نام وب‏سایت: مثلا Amazon / تابناک / ... که در صفحه اصلی (homepage) سایت نمایش داده می‏شود

Year: سال درج (نگارش) مطلب در وب(در صورت موجود بودن)

Month: ماه درج (نگارش) مطلب در وب (ترجیحا به حروف؛ مثلا مهر یا September بسته به زبان سایت)(در صورت موجود بودن)

Day: روز درج (نگارش) مطلب در وب(در صورت موجود بودن)

Year Accessed: سال دسترسی به مطلب توسط شما مثلاً 20 آبانماه 1393(این فیلد با فعال نمودن show all bibligraghi field تکمیل گردد)

Month Accessed: ماه دسترسی به مطلب (ترجیحا به حروف؛ مثلا شهریور یا September بسته به زبان سایت)

DayAccessed: روز دسترسی به مطلب

URL:آدرس کامل صفحه‏ای که مطالب از آن برداشت شده است.(ضروری)

فایل کامل آموزش منبع نگاری به روش APA را از این قسمت دانلود نمائید

دریافت

حجم: 379 کیلوبایت
  • محسن رجبی

آیا در زمینه موضوع پژوهشی که پژوهشگر در دست بررسی دارد قبلاً پژوهشهایی در جامعه های آماری دیگر صورت گرفته است؟

اگر صورت گرفته، آنان به چه نتایجی دست یافته اند؟

در این بخش پژوهشگر باید 5الی10نمونه از پژوهشهایی که دیگران در زمینه موضوع پژوهش مورد نظر وی انجام داده اند را به طور خلاصه و با ذکر منبع ذکر کند.


نکته مهم: نباید فقط به آن منبع اشاره شود، بلکه باید خلاصه ­ای از آن ذکر شود.

مواردی که لازم است برای هر پیشینه آورده شود شامل: نام محقق، سال انجام تحقیق، عنوان تحقیق، مهمترین نتایج تحقیق

  • محسن رجبی